Tuesday, February 16, 2010

Etika Menjual

Aku idak le reti beno dengan etika menjual beli ni...tapi aku cam ade paham la sesikit...haha..

Ini adalah kisah benar..terjadi pada aku dan juge kengkawan ku...terjadi pada 12hb Feb yang lepas ...

Booth 1

Wahhhhh byknye barang kat booth nehhh...cecantek barangnyeee...nampak macam berbaloi baloi kalo beli...ade t shirt, buku nota, buku program, CDs, pelekat keter...tapi sayang...susunan barang terbalik...terbalik tu maknanye..derang display bebarang ke arah derang..sepatutnye susun barang nk display ke arah customer la kan..sebab customer nak pilih...x patottt..x patottt

Aku dah perli perli dah... "Eh eh..terbalik..susah nak baca" ... derang leh wat x taw jeh...sampai sudah susunan tetap camtuh

Moral of the story : Sila susun barangan mengadap pelanggan agar pelanggan mudah nak membelek , memilih, mahupun membeli


Booth 2

Susunan ok...xde masalah...cumanye masalah kat tukang jual...kalo dah taw awak tu si penjual..jalan la pasang muka macam tengah PMS..senyum la sikit...bukak la telinga...ni aku dah tanya dua kali baper RM harga t shirt tu...dedua kali dia x jawab...auwwww...maluuuu ok....yang 1st time tu aku tanya ..dia x jawab..x respon langsung..owh..mungkin aku cakap x baper kuat kot.. x per la..aku tanya lagik sekali dengan suara yang kuat sikit daripada yang 1st... "Bang, harga t shirt tu satu baper?.." dan lagi sekali dia tidak menjawab....terus aku blah!...

Moral of the story : Kepada jurujual, sila ambil kisah pelanggan di keliling anda. Sekiranya ada masalah peribadi, sila lah ambil cuti atau berhenti terus.


Booth 3

Barang sikit jeh kat booth ni...setakat t shirt yang x berape kualiti dengan CD jeh..oh ye.. ade glowing stick ...tapi jurujual sangat friendly..hahaha...

Jadinye aku beli kat booth no 3 neh..hahahha....

Moral of the story : Jurujual yang senyum dan melayan pelanggan dengan baik akan mendapat hasilnye..hahahaa

*pic taken masa tengah tunggu Daus & Aniss b4 konsert Satu Suara 12 Feb 2010*

No comments:

Related Posts with Thumbnails