Tuesday, January 13, 2009

My 2 cents


Bagi aku gejala sosial di kalangan remaja melayu sekarang dalam keadaan yang amatlah membimbangkan..dalam surat khabar metro bebaru ni aku ade terbaca tentang remaja perempuan melayu berbangga dengan ketiadaan 'dara' dalam usia muda..dan pada mereka sesiapa yang still ada 'dara' is someone yg kolot or ketinggalan zaman..MasyaAllah..ape nk jd ngan derang ni suma..Semakin byk jugak kes remaja lelaki merogol perempuan..

Me myself ni pon xde la baik sgt orgnye..Banyak kelemahan..far from perfect or miss innocent or anything..tp alhamdulillah aku masih tau bezakan mane yang halal n mane yg haram..aku terfikir kalo nnt aku dh jd ibu mcm mana aku nk didik anak-anak aku nnti..lelagi anak perempuan..zaman mendatang lg mencabar dugaannye..betul la kata org dedulu ..jaga anak perempuan lagi susah dari jaga sekandang lembu..sebab perempuan ni lemah..emotional...senang terpengaruh..

Kalo dulu org igt hantar anak pegi sekolah asrama better dari sekolah harian..kat sek asrama bebudak tak terdedah ngan masalah sosial sekolah harian..tp aku rasa tanggapan tu salah..kat sekolah asrama pon skang ni dh ade kes tidur sebilik..lebih mengejutkan lg kes tu berlaku pada sek aku sendri..mengucap panjang aku bler aku tau kes tu..memalukan! Boleh derang tdo satu bilik satu psangan ..bulan puasa plak tu!..geram je bler aku dgr cter tu..wpon benda dh lama berlalu..tp..ishh geram! Siap ngaku cium mulot plak tu..aaa..geramnye aku..rasa cam nk cecili je mulot derang..uhuh..

Orang nk kata aku konservatif katalah..dulu masa sek aku penah perang dingin ngan besfren aku..gegara dia berpegangan tangan ngan boipren dia lam kelas..tp semakin aku meningkat dewasa semakin aku nmpk bermacam macam jenis org..aku dh lali ngan keadaan mcm tu..lelebih lg bler aku sambung belajar kat U..

Masa awal-awal aku kat U aku duduk apartment..asing bangunan lelaki n perempuan..then final year aku teringin nk merasa duduk luar.. umah sewa..niat aku nk pindah sebenarnye sbb nk kan internet akses yang laju..so bole la aku mendownload..hehe..masa nk pindah tu aku pernah terdetik pasal satu perkara..aku pernah tulis pasal perkara lam blog lama aku...Perkara tu pasal..aku risau kalau ade ahli rumah bawak masuk lelaki lam umah..dan ianya terjadi..ada antara osmate aku yg bwk masuk laki..kalo bwk masuk lelaki utk study..memakan..tgk tv..aku x kisah sgt..sbb aku pon wat (I'm not perfect... remember)..ni bwk laki masuk bilik berduaan lam bilik..tdo sebilik..isk..aku nk tegur x reti..sbb kawan sendri wat..uhuh..mmg tersepit la ..

Aku selalu gak risau..aku ni sesibuk je nasihatkan org..tp nnt satu hari aku buat ape yg x patut aku wat..Yer la..aku ni belum pernah rasa bercinta..so aku x tau macam mana hangatnye perasaan cinta yang macam derang rasa tu..Semua yang berlaku ada hikmah disebaliknye..Somehow aku bersyukur sbb aku belum bercinta..Sebab mungkin kalau aku bercinta aku akan lakukan perkara yang di larang...Who knows..Aku ni pon bukannye kuat sgt...Syaitan tu akan selalu je bisik utk aku ni buat perkara yang di larang..

Kat area opis aku ade sek agama swasta...masa aku minum petang kat kedai makan bwh opis td..ade la bebudak sek tu lalu lalang kat bwh ..bersiap siap nk pegi solat jemaah Maghrib kat surau Seksyen 9 tu...terasa seronok aku tgk..harap-harap derang terus amalkan ape yang sepatutnye umat Islam buat..tak terpengaruh ngan rakan sebaya yang mungkin akan melalaikan derang..

Naper entry aku camni ek?..haha..emosi kurang kot stabil hari ni..setelah dapat SMS ptg td..hehe..


********

Tomorrow I'll be having my first microderm session...Hopefully everything going smooth..

2 comments:

Latifah Suaib said...

Anein dh semakin matang..wahaha..

msmilo said...

hahahah..aku dh lama aku matang..tp ko je x pasan..sbb aku nmpk berjiwa remaja..wahahah

Related Posts with Thumbnails