Tuesday, August 24, 2010

Abah , I'll always be your little girl ..


Friendly remainder : this post is LONG and LENGTHY !!!!

This notes I copy from a friend of mine in the FB .. it is too good not to jot in this blog ..

***************************************
Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja di perantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri, yang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya.. Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya .. Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

In my case, abah yang slalu call tanya kabar .. tanya tengah buat ape .. tanya aku a
de kat mane .. tp soklan no 1 dia antara sesuma soklan tu ialah : Keter ok x? keter dh kunci? .. mak tepon jugak.. soklan peberet mak .. "Nein nape komputer ni tak nak nyala?... Nein camne nk copy gambo masuk computer .. " hahahhahahaha

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibulah yang sering mengajakmu bercerita atau berdogeng, tapi tahukah kamu bahawa sekembalinya ayah dari bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil. Ayah biasanya mengajari putri kecilnya menunggang basikal. Dan setelah ayah menganggapmu sudah menunggangnya , ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu. Kemudian ibu bilang "jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dlu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka.
Alamak.. aku lupa la plakkk pengalaman 1st aku nek basikal .. seyes tak igt .. aku blajo nek basikal kat Semanggol .. tu je aku igt .. uhuhuhuh

Tapi sedarkah dikau? Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Bab ngajo aku berdikari ialah mak aku .. bayangkan masa umur aku BARU 11 thn mak aku dh suruh aku nek bas tambang sendiri time balik sekolah .. (aku pegi balik sekolah abah antar n amik ... hehe) .. pastu masa umur aku 12 thn .. mengelejat aku nk bawak basikal pegi balik sekolah .. (sungguh tak cool time tu kalo tak bawak basikal g sekolah .. at least g sekolah agama ..) mak dh green lite dh .. dh siap antor basikal jipang kak ya yang warna ijo tua tu g kedai beskal repair .. tapi abahhh jugak tak kasi ..
Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba. Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang". Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat di penuhi ..

Yeahhh .. once againnnn .. ini mak nye cara neh .. hahahahha .. kalo ngan abah mintak jeh dpt .. (mintak buku arr.. aku tak penah mintak barbie doll bagai neh..) asal pegi teluk intan jeh mesti beli buku cter .. Siri Salma tu .. u named it! .. suma siri aku ade .. 7 penyiasat .. suma aku ade .. hahahha ... doraemon pon sama ..
Masa aku form 1 .. kaki aku crack (tapi doc simen dr pangkal peha sampai pangkal jari kaki)
time tu aku lagi manja n mengada ngan abah .. mintak abah belikan kaset lagu OK .. abah siap call dr kedai tu lagi "Nein ape nama group yg nein nk tu?..." "A To Z bah .. "

Saat kamu di timpa sakit, ayah lah yang terlalu khuatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!". Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut. Ketahuilah, saat itu ayah benar benar mengkhuatirkan keadaanmu.

ahaaa.. part ni mmg mak la .. aku saket perut (period pain) makkk jugak yg tuamkan ayor panas kat perut .. (masa memula period dulu).. aku saket pale .. mak tolong picitkan pale .. tarikkan rambut kasi kuar angin .. ade satu masa dan ketika dulu .. muka aku naik jerawat
yang di luar kawalan mak yg risau .. siap bawak g berurut (errr.. ade kaitan tak muka naik jerawat ngan g berurut?...)... time jari kelingking comel aku ni terpeleot .. mak jugakk yang bawak g urut .. hehehehe

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja.. Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapatkan keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan "Tidak Boleh!". Tahukah kamu, bahawa ayah melakukan itu untuk menjagamu? Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat-sangat luar biasa berharga.. Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk kedalam kamar sambil membanting pintu..

Ohhhhhh ... penahhh .. tp aku bukan mintak nk kuar malam (kalo kat kg aku mintak kuar
malam g open house umah kengkawan jeh.. heheh) ..yg ni aku mintak nk drive g Ipoh sesorg ..sebabnye nk beraya dengan sahabat taulan ..bajet time tu aku dh besor bebeno le .. aku BARU umur 24 thn time tu .. bawak kancil gagah jeh ...idok le abah bg .. abah kata nk pegi bole.. tp bersyarat.. kena g ngan kawan .. OK dpt kawan .. proposal kena reject jugak .. sebabnye?.. sebabbbb kawan aku tu JANTAN .. hahahah .. kena ada sorg kawan pompuan.. tp gagal ..makanye .. aku pon bang pintu (cam bagussss jeh nk bang pintu!)

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ibu. Tahukah kamu, bahawa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam hatinya. Bahawa ayah ingin sangat mengikuti keinginanmu, Tapi lagi lagi dia HARUS menjagamu.

Toooo baddd .. mak tak pujukkk!! .. hahahah sebab mak sokong tindakan abah .. so aku hanya mengislandkan diri dalam bilik sesorg dengan tidak berharap sesape pujuk aku .. tdo lagi bes!


Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu, ayah akan memasang wajah paling cool sedunia... ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbual berdua di ruang tamu..

Hahahahahaha .. aper barang intip intip ... abah join trus duduk kat depan sembang ngan derang ... last2 derang sembang ngan abah .. aku duduk bersila baca paper kat lantai .. idak pon wat wat bz makan hidangan yg aku hidangkan .. hahahah .. nk lagi best .. mak pon join bergebang skali ... dari umur aku 17 thn lg abah dh wat perangai camni .. asal ade member laki aku datang umah .. abah la yg melayan derang .. (slalu bebudak sekolah rendah aku call dulu tnya abah ade kat umah ke x.. hahahha..)


Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih di percaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya. Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatir dan bimbang. Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut larut. Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan memarahimu.


Haaaa ade sekali aku wat perangai cenggini .. raya thn bler ntah .. beraya sakan bersama sahabat handai tersayang.. sampai lupa dunia .. nak di jadi kan cerita.. henpon motorola V360 aku abes bateri .. flat gler .. kena tunggu 30 menet dulu baru bole on and aktif balek .. tu pon
nyenyawa ikan jehh.. sampai umah .. kena basuh .. (abah bg silent treatment jeh) .. akak aku berdua tu yg basuh aku guna dynamo...derang mmg pandai amik kesempatan nk membasuh aku..

Sedarkah kamu, bahawa ini kerana hal yang sangat di takuti ayah akan segera datang? "Puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

Setelah lulus SPM, ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer.Ketahuilah, bahawa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata mata hanya kerana memikirkan masa depanmu nanti. Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.
Hahahahhaha .. sooo true! sebagai cth .. course yg aku blaja kat MMU dulu atas pilihan abah .. (abah tengok aku asik ngadap komputer je kot dulu .. abah tak tau aku ngadap komputer tu men game .. bukan minat programming :-s)

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati. Yang sebenarnya ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk bahumu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Huhuh.. aku dh biasa kena tinggal .. dr Form 1 aku masuk asrama .. tp sekolah kat Ipoh jeh .. tak jauh sangat la .. abah slalu singgah bawak makanan tengahari kalo abah ade meeting kat Ipoh .. idak pon abah bawak kepek .. aku jual .. (dapat duit lebey!)
Tapi bler degree aku kat Melaka .. jauh! .. abah datang cuma bler memula daftar masuk MMU.. ngan abes MMU .. tu pon sbb kena angkut barang byk .. kalo idak .. aku kena nek bas sendrik .. hahhah.. taper abah wat gitu sbb abah nak aku KUAT! .. abah suh blajo camne nak nek bas lompat dr melaka --> hutan melintang .. hahahh

Di saat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerut kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman temannya yang lain. Ketika itu, permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu bukanlah mudah untuk memberikan apa yang kamu inginkan.

Iyeee .. time aku blajo dulu .. memang abah akan masukkan duit (tak tau la kot kot abah amik duit mak plak kn...) .. hahah .. penah dulu masa aku masuk EEP kat MMU .. mmg ngabihkan duit jeh kije aku .. maklumla baru nk merasa pegang ATM card sendri .. (BSN okkk) .. jakun nk mati .. asik teringin nk masukkn kad dalam ATM machine tu jeh .. makin lama makin sikit duit aku dalam tu .. tapi last2 abah n mak tak layan aku .. padan muke aku! Masa degree plak... aku dpt PTPTN .. duit PTPTN tak bole usik okkk .. kecuali utk bayar fees SHJ.. duit buku.. duit umah .. duit banjer makan sume .. suma suma tu duit abah + mak .. abah skali kasi ikut permintaan aku .. kalo nk beli buku .. dia masukkn la jumlah duit buku tu .. tp ade la lebey dalam RM 50 wat belanja.. abes 50 mintak lg .. dan lagi dan lagi.. hahahaha

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah "Tidak.. Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, dia ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu". Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saat kamu berjaya sebagai seorang sarjana, Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan menepuk tangan untukmu. Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya berhasil membesar menjadi dewasa dan telah menjadi seseorang"

Aku dapat hadiah handphone baru abah bagi sempena berjaya menamatkan degree walaupon tidaklah secemerlang mane.. (malu!) .. ngeee .. motorola V360.. talipon flip oOoOOo.. kaler silver gray .. ouuu i loike!

Sampai saat seorang teman lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.. Ayah akan sangat berhati hati memberikan keizinan.. Kerana Ayah tahu.. bahawa lelaki itulah yang akan menggantikannya kelak.
Kalo ikut ayat kat atas ni .. nmpk mcm 'teman lelaki' datang umah .. tp aku lom ade boipren yg dtg umah .. kawan huha huha mintak ijin ade la .. tak ramai pon .. aku rasa Ayat sorg je kot yg penah jemput aku kat umah (time nk pegi beraya kat Ipoh) .. time yop n acong singgah umah hari tu bole di kira sekali tak?.. hahah

Dan akhirnya.. Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang lelaki di anggap mampu menggantukannya, ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui. di hari yang bahagia itu ayah pergi ke belakang pentas pelaminan sebentar dan menangis? Ayah menangis kerana ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa.. Dalam doanya kepada Tuhan , "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik .. Puteri kecilku yang lucu dan ku cintai telah menjadi wanita solehah yang cantik.. Bahagiakanlah dia bersama suaminya.. rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah "

10 kali aku baca doa tu .. 10 kali jugakk la air mata aku menitisss ... perghh .. tercuit jiwa raga aku ..sedey ;( .. lepas kawen nanti (Insyallah) .. segala yang berkaitan dengan aku .. suami aku yang akan handle .. abah dah habis tanggungjawab ... =( Urusan road tax & insurans keter .. urusan saman speed trap .. urusan servis keter .. urusan isi minyak full tank bler nk pulang ke kota .. suma tu dh bukan tanggungjawab abah dh ... (mesti abah lega kan!.. ihiks)

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang datang untuk menjenguk.. dengan rambut yang semakin memutih.. dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya .. ayah telah menyelesaikan tugasnya

TIME KASIH ABAH!!!!!


6 comments:

Atia Adina said...

Salam Ramdan
citer yang best untuk dikongsi..banyak gak kenangan saya ngan ayah saya...

Asue said...

nein..sedih nk nanges bile baca yg warna hitam...tp time baca yg biru..rasa nk tergelak la laks..hehehe..neway..salam ramadhan n salam aidilfitri..rindu nk berjumpa sama kamu seme..

msmilo said...

Salam Ramadhan back to u back Atia .. yerp yerp .. kenangan dengan parents adalah kenangan paling berharga .. =) ..

jom la share cter Atia plak .. hehehe

msmilo said...

Kak Inaaa... mich U! .. rindu akak banyak banyak laut .. especially time sahur .. heheheh

Fyfy & Amy said...

little girl la sgt...dh besar galah camtu.

msmilo said...

hahahahahahha .. ni kompem apai neh!!.. bukan fyfy .. deng u apai! =p

Related Posts with Thumbnails