Tuesday, March 10, 2009

Soft Reminder

* Futsal nite with hommies *


Masuk hari ni genap la 3 minggu lepas kejadian tu ..satu peringatan utk aku dari-Nya supaya tidak mengambil mudah pada diri n keselamatan anggota badan...3 minggu lepas aku sgt teruja ber main futsal bersama osmates..1st time men futsal ngan hommies...x sangka plak..beh kurang lepas 1/2 jam aku lam court tu n beh kurang pas 1/2 jam aku dgn handalnye menjaga gawang ( opps ade unsur riak di sini..haha)..jari kelingking aku terinjured...sob sob..tp memandang kan bayar memahal utk men..aku gagahkn juga diri sambung men..( sebenarnye x thn tgk org men n aku dok kat luar...)

Masa mlm kejadian aku cuma taruk ais je..then ke esokkan harinye aku cuma buh splinter buatan sendiri..mlm aku gagahkn diri g kelas memandangkn kelas pertama selepas tamat dapat buah 6 tolak 6..syg kalo tinggal kelas...kiranye hr tu aku cuma mengadu yg penderitaan aku bertambah je la ( hr ahad aku terbaring sbb food poisoning)...

Hari kamis aku kat opis wat keje..pastu ptg g MPK..hari jumaat br aku g spital ..aku g KPJ..sesorg ok..nebesssss...1st time g spital sesorg...aku jmpa doc orthopedik then wat x ray..doc ckp akunye tendon putus sbb tu x leh straight..n tulang ade lari terkeluar dr paksi sket....menurut kata doc tu aku x leh straightkn blk jari smp bebler unless aku wat operation...huwaa terkedu aku kejap bler dgr doc ckp camtu..aku call kak ya..dia pon ckp mende yg sama..

* keadaan jari aku masa hari jumaat *

Hari sabtu aku lik kg..aku x singgah umah lu..aku teruuusss g umah Mbah..bg mbah tgk lu jari...g tau kat kak ya..kak ya x kasi urut takut tulang tu lari jauh nnt susah nk kejar lak..tp aku kasi jugak la mbah urut..tp x smp ati nk bg mbah urut bebetoi..memandangkn mbah pon x sihat sgt..n mbah patutnye x leh urut org lam masa 44 hari..tp disbbkn aku cucu so ade pengecualian..but still..x smp ati jugak la..blk umah...

Smp umah..rerehat jap..pastu mak suh sesiap nk g umah Wak Saripan plak..kasi try urut kat sana..ktaorg pon pegi..kasi dia urut..mak aiii..sakitttttt tauuu..wpon jari kelingking shj ( bak kata org..jauh dr nyawa) but still sakit ok..uhuks..bagaikan di hiris ngan pisau bler wak urut..sib baik aku cool ( belagak cool ) kalo x mau meraung kat situ jugak..uhuhuh..alhamdulillah lepas dia urut tu aku rasa lega la jugak..tp still jari aku x bole straight lg..uhuks..yer la..urut sekali je baru mane la nk bole terus baik kn..uhuh sungguh kurang sabar aku ni..

Mlm tu aku pepk..calling calling org..mintak pendapat..opinion derang whether aku better operate or urut je...kak ya pon dh call mak slow talk ngan mak cter pasal operation tu..abah pon cam bg je..mak mmg x bg nk operate ..tp disbbkn kak ya dh consult then mak cam loose sket...disbbkn mak n abah tgk aku cam dh tetap ngan pendirian aku utk operate derang pon benarkn siap bg duit poket lg utk operate..uhuhuh..

Tapi aku cakap dh ngan mak yg aku nk try urut lu kat tmpt yg Abg Yan slalu urut..mulanye plan hr senin..tp Kak Sue kat spital PD lak..then hari Selasa..nk di jadikan cerita hari Selasa tu ujan lebat kt KL..makanye jln sgt lah jam ..bayangkn la aku kat federal saje nk dekat sejam..adesss..janji nk jmpa Kak Sue n Abg Yan kol 830 kat kelas..kol 9 pon aku kat federal lg..tetiba Kak Sue call aku ckp yg pokcik tu pengsan...so aku U turn la balik..

Ade hikmah di sebalik kejadian..maka aku pon wat keputusan utk g SJMC hr rabu..aku pegi..Cikkim teman..( trime kasih Cikkim! )..Cikkim x baper nk byk pergerakkan sgt..so dia bole temankn aku...so ri tu dpt la jmpa doc..Dr. Ng Eng Seng..he is a very cool doc..siap tnya nk MC bape hr..hahaha..furthermore, he explained everything to me..siap lelukis lg..( berpadanan la ngan cost consultancy nye...)..apa yg terjd pada aku..well..let me explain to u guys..ecehh...

Tiap jari ade 3 tulang..dan 3 joints..distal interphalangeal (DIP) [ ni yg kat ujung skali yg kat ngan fingertips ], proximal interphalangeal (PIP) [ tetengah ], and metacarpophalangeal (MCP) [ dalam sekali ]..The dorsal extensor tendon divides into a central slip that extends the PIP joint and then into two lateral bands that extend the DIP joint...ok what happened to me was, my dorsal extensor tendon of my right hand's little finger was ruptured...so..my joint didn't have the ability to straighten my finger..in medical term my finger called Mallet finger..

Untuk membaikpulih keadaan jari kelingking saya yg cute ini...makanye saya perlulah memakai splinter untuk 6 minggu tanpa membukanye..sekiranye saya tidak memakai splinter utk jangkamasa yg lama makanye saya perlulah memula kan treatment dr awal iaitu bilangan minggu/hari yg mana saya dh pakai splinter akan di reset ( owwhh!! tidakkk!! ).. nota kaki : The use of surgical wires (i.e., fixing the affected joint in a neutral position by drilling a wire through the DIP joint to the PIP joint) did not improve clinical outcomes...jdnye saya mengambil keputusan utk tidak mengoperate jari saya ini...dan hati mak saya pon senang..hahaha...

* jari ku yg dah bersplint*
* Ini namanye fashioned aluminium splint *

OK..basically itulah yg terjadi pada aku ..aku br pakai splinter ni 6 hari ( esok br genap seminggu) ade 2 minggu lg utk aku pakai splinter yg ini..sblm tukar ke splinter br yg bersih suci dan putih...

finger information credit to : http://www.aafp.org/afp/20060301/810.html

2 comments:

Latifah Suaib said...

Aiiyooo!!!..aneinn..wat happen...aiseeehhh..np smpai camtuuu...ciaaannn!!!.. patutla de masalah pemakanann..

msmilo said...

sob sob..skang ko paham penderitaan aku..uhuks...smp skang aku masih mengalami masalah pemakanan.. =(

Related Posts with Thumbnails